+371 66100650 info@altas.lv

Pieredzes stāsts: Lidostas drošības stiprināšana

Pieredzes stāsts no Miami, Floridas štata, ASV
2024. gada 22. novembris by
Pieredzes stāsts: Lidostas drošības stiprināšana
Sanita Meijere

TSA pārstāvis Džims Bambergers (Jim Bamberger) (aizmugurē kreisajā pusē) stāstīja par Maiami Starptautiskās lidostas (MIA) jaunākās ielaušanās atklāšanas sistēmas efektivitāti. Paraugdemonstrējumu veica mērs Daniela Leviņa Kava (Daniella Levine Cava) - viņa izliekas, ka pārgriež perimetra žogu. Sadarbībā ar Transporta drošības administrācijas (TSA) amatpersonām MIA 2024. gada 22. oktobrī, Maiami, Floridas štatā, prezentēja Maiami starptautiskās lidostas jauno perimetra ielaušanās atklāšanas sistēmu.


Maiami starptautiskajā lidostā drošības kontrole ir daudz vairāk nekā tikai pasažieru rinda TSA, ko viņi izstaigā pirms nokļūšanas pie izejas. Tā ir arī apkārtnes maģistrāles un ceļi, pa kuriem pārvietojas miljoniem autovadītāju. Šī iemesla dēļ, lidosta pastiprina savu ārējo drošību, ieviešot jaunas tehnoloģijas, kas apgrūtina iekļūšanu caur 20.92 km garo žogu, kas ieskauj lidostu. Š.g. 22. oktobrī Maiami starptautiskā lidosta atklāja “perimetra ielaušanās atklāšanas sistēmu”.

Sistēma izmanto optisko šķiedru sensoru, videonovērošanas, lāzera sienu un radaru kombināciju, lai tiesībsargājošās iestādes spēj ātri pieņemt pareizos lēmumus, kā rīkoties, ja kāds mēģina nesankcionēti pārvarēt barjeru. Tā kā Maiami starptautiskā lidosta turpina pārvadāt rekordlielu pasažieru skaitu, jo tā ir globāls satiksmes mezgls - tā ir otra noslogotākā ASV lidosta starptautiskajiem ceļotājiem, un šī teritorija ir 2026. gada Pasaules kausa izcīņas futbolā rīkotājpilsēta, tad lidostas vadītāji uzskata, ka drošības pastiprināšana ir galvenā prioritāte. Pastiprinātā drošība pie žoga nozīmē to, ka “MIA ir visaugstākā līmeņa lidosta drošības jomā starp visām Amerikas Savienoto Valstu lidostām”, demonstrējot jauno drošības tehnoloģiju, norādīja Marks Hatfīlds (Mark Hatfield), lidostas direktora palīgs sabiedriskās drošības un aizsardzības jautājumos.


Kā strādā lidostas drošības žogs?


Paraugdemonstrējumā, kas notika klātienē lidostā, uzbrucējs mēģināja pārgriezt daļu no dienvidu perimetra žoga. Šajā brīdī sensors nosūtīja signālu tuvumā esošajai kamerai, kura pagriezās pret pārkāpēju un uzņēma attēlus. Signāls un attēli tika nosūtīti uz lidostas operāciju centru, kas izlemj, vai nosūtīt policiju vai iekšējos drošības speciālistus.


Viss process aizņem tikai dažas sekundes


Pirms sistēmas ieviešanas perimetru norobežoja tas pats žogs ar dzeloņstieplēm un betona barjerām. MIA bija arī kameras un teritorijā pārvietojās patruļmašīnas. Jaunums ir optiskās šķiedras sensori, LiDAR - radara un lāzera kombinācija - un ātrāka un precīzāka videonovērošana un video analīze. Sensori un radars efektīvāk nosaka triecienu pret žogu. Piemēram, tie var atšķirt spēcīgu vēju no cilvēka, kas pārkāpis žogu. Tie arī seko līdzi kustībai - pārkāpējs atstāj pēdas, lai kurp viņš dotos.


Jaunā sistēma “ātrāk identificē problēmu, tāpēc mēs varam ātrāk reaģēt”, teica TSA multimodālo un publisko zonu iespēju direktors Džims Bambergers. Turklāt, kā atklāja lidostas pārstāvis Gregs Čins, teritorijā ir izvietotas arī vairākas jaunas videonovērošanas kameras un kontrolposteņi, kas paredzēti, lai fiksētu “iekšējos draudus” vai darbiniekus, kas jau atrodas lidlaukā un vēlas nodarīt kaitējumu. Demonstrējumā tika parādīts, ka jebkurš mēģinājums atslēgt vai sabojāt vadības bloku izraisa arī reakciju uz operāciju centru un tūlītēju tiesībsargājošo iestāžu reakciju. Maiami starptautiskā lidosta ir pirmā ASV lidosta, kurā darbojas jaunais drošības žogs. Taču MIA ar jauno sistēmu ir pārklājusi tikai pusi no sava perimetra. Otrās puses pabeigšana prasīs vēl divus gadus.


Iepriekšējie ielaušanās gadījumi lidostas teritorijā


  • 2010. gadā kāds, izrādoties draugiem, ielauzās lidostas apsargātajā zonā un, braucot ar lidostas bagāžas karuseli, nokļuva apsargājamās zonas otrā pusē.
  • 2015. gadā, kāda sieviete no Kalifornijas vienkārši pārrāpās lidostas žogam.
  • 2017. gada septembrī 34 gadus vecs vīrietis no Kentuki štata iebrauca ar kravas automašīnu pa aizslēgtiem vārtiem lidostas teritorijā un pēc tam pārrāpās pāri citam žogam.
  • Savukārt, 2018. gada janvārī, kāds vīrietis pārlēca norobežojošo žogu un skriešus devās pa 9. skrejceļu, gribēdams izmantot “īsāko ceļu”, lai paspētu uz savu reisu. Tā bija otrā reize četru mēnešu laikā.


Maiami-Dade Aviācijas departamenta komunikāciju direktors Čins laikrakstam Maiami Herald pastāstīja, ka pēdējo trīs gadu laikā trīs cilvēki ir pārkāpuši perimetra žogu, bet pēdējā gada laikā tajā ir ietriekušies deviņi transportlīdzekļi. Viņš un citas MIA un TSA amatpersonas atteicās sniegt sīkāku informāciju, atsaucoties uz drošības apsvērumiem.


Kā Maiami lidosta ieguva drošības žogu

Jaunā drošības sistēma ir tapusi pirms vairākiem gadiem.

"Pirms aptuveni četriem gadiem Kongress piešķīra 10 miljonus ASV dolāru Transporta drošības administrācijai, paredzot tos lidostu perimetra drošības uzlabošanai," atklaja TSA pārstāvis Bambergers. Maiami lidosta no šīs summas sev saņēma 6 miljonus ASV dolāru, pārējās izmaksas sedzot no sava budžeta. Sanhosē Minetas starptautiskā lidosta, kas vēl nav uzstādījusi nostiprināto žogu, saņēma 4 miljonus ASV dolāru.

Bambergs atklaja arī to, ka TSA meklēja tiesi tādas lidostas, kurām ir liels izlidošanu un ielidošanu skaits, liels ārvalstu ceļojumu skaits un būtisks kravu pārvadājumu pieaugums. Iespējams, vēl svarīgāk bija tas, ka tika meklēta sarežģīta ģeogrāfiskā vide.

Informācijas ievākšana un dažādu tehnoloģiju izpēte aizņēma aptuveni gadu, līdz nonāca pie uzņēmuma Senstar, kas nodrošina optisko šķiedru sensorus. Echodyne izstrādāja uz zemes izvietoto radaru. Optex izstrādāja lāzera sienu un LiDAR, kas ir radara un lāzera kombinācija. Savukārt, Axis nodrošināja videonovērošanu un analīzi.

"Ņemot vērā lidostas īpašības, prasības un vajadzības, projekts bija salīdzinoši komplicēts. Ikviens jauns projekts ir jauna pieredze, jo klientu vajadzības pārsvarā neatkārtojas. Piemēram, apzinoties, ka ne mums vienīgajiem ir šādas tehnoloģijas kritisko infrastruktūru aizsardzībai, lai sasniegtu mums izvirzīto mērķi un nodrošinatu maksimāli visaptverošu drošību, bija jāsadarbojas citiem ar nozares kolēģiem, kuri piedāvā cita tipa tehnoloģijas," šo sadarbību komentēja Senstar pārstāvis Maciej  Kolbuszowski. "Mūsu papildu priekšrocība konkurentu vidū bija izmaksas. Uzklausot klienta vajadzības, prasības un novērtējot fizisko infrastruktūru un esošo drošības sistēmu, mēs nonācām pie optimāla un rentabla risinājuma, kas sniedza vēlamo rezultātu - gan attiecībā uz izmaksām, gan ekspluatāciju un drošības prasībām."


Džims Bambergers no Iekšzemes drošības dienesta norāda uz kameru un to, kā tā fiksē ielaušanās avotu (mērs Daniela Levine Cava) Maiami starptautiskās lidostas jaunās perimetra ielaušanās atklāšanas sistēmas demonstrācijas laikā otrdien, 2024. gada 22. oktobrī, Maiami, Floridas štatā.


Oriģinālraksts: https://www.miamiherald.com/living/travel/article294300689.html